Una distinció bastant acceptada en l’àmbit
filosòfic és la que s’estableix entre moral i ètica. Mentre que la moral no, l’ètica
s’acostuma a considerar una part de la filosofia. Però veurem que aquesta
concepció és qüestionable.
La moral
és el conjunt de regles que una comunitat humana estableix sobre allò que és
lícit fer. Aquests “codis morals”, que són fruit d’un procés històric i d’una
tradició determinada, poden incloure contradiccions, al·lusions a mites,
discriminacions arbitràries, etc.
L’ètica s’ha
entès habitualment com l’elaboració de teories sobre allò que és lícit fer: les
teories ètiques. Una mena de codis morals sofisticats, fruit de la reflexió i
que en tot cas haurien de ser consistents, racionals i universalistes.
Hom pot partir de l’anàlisi filosòfica dels codis
morals amb l’objectiu d’explicar-ne les causes, els conceptes implícits i, en definitiva,
el seu funcionament efectiu. Es tractaria del que podríem dir una filosofia de la moral. (Si aquesta
anàlisi filosòfica es du a terme sobre les teories ètiques parlaríem de meta-ètica).
Establir un paral·lelisme l’àmbit de la moral i l’àmbit
del llenguatge hauria de ser prou il·lustratiu com per mostrar que de la
mateixa manera que la llengua parlada o la gramàtica no són filosofia, sinó que
només ho és la filosofia del llenguatge, la moral i l’ètica normativa tampoc no
són filosofia, sinó que només ho són la filosofia de la moral i la meta-ètica.
PS: És cert que Kant és un filòsof i va dedicar-se a fer ètica normativa, però
també és cert que Newton és un científic i va dedicar-se a l’alquímia. De la
mateixa manera que l’alquímia fou descartada com a ciència, cal descartar l’ètica
normativa com a filosofia.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada