dijous, 27 d’agost del 2015

El problema de la llibertat

Amb l'aparició de la ciència moderna va aparèixer el que ja s’ha convertit en un dilema filosòfic clàssic: si el món està determinat per lleis com pot existir la lliure voluntat?
Una resposta tradicional és que l’agent de la llibertat és l’ànima, que no es material, i per tant no està subjecta a les lleis físiques. (Això, òbviament, obre la incògnita de com un ens immaterial com l’ànima pot afectar a un ens material com el cos). Aquesta línia ha estat la desenvolupada per Kant, per exemple. Enlloc de postular obscures entitats immaterials com l’ànima, però, hom podria acceptar que, en definitiva, la lliure voluntat no pot existir en un món estrictament material. Aquesta és la resposta, entre d’altres, de Spinoza. La posició spinoziana pot explicar-se des d’una perspectiva contemporània: el comportament humà és fruit d’una combinació de condicionaments conductuals, apetits naturals, pulsions... i en definitiva, conseqüència d’una determinada activitat cerebral, és a dir, del moviment d’unes determinades partícules regit per unes determinades lleis materials. La llibertat entesa com autodeterminació individual, com a qualitat intrínseca de l’home, és, per tant, impossible. El que es pot donar és, en tot cas, la major o menor absència d’obstacles per a que hom segueixi la seva naturalesa, que pot ser més o manco destructiva i, per tant, més o manco acceptada pels altres; la llibertat és, així doncs, un problema polític, no metafísic.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada