El problema
de com pot existir la lliure voluntat en un món material regit per lleis
naturals té, per a molts, una resposta simple: no pot existir. L’acció humana
és simplement la conseqüència de tot un conjunt de factors condicionadors de
caràcter biològic, social, cultural, sexual, fisiològic, etc. Assumir la
postura estrictament materialista, però, obre un nou dilema: si la lliure
voluntat no existeix, ja que és materialment impossible, on roman la
responsabilitat personal? En una paraula: pot haver-hi moral sense llibertat?
Segurament és
cert que si no hi ha llibertat d’elecció, no podem exigir responsabilitats. La
qüestió, però, des d’un punt de vista materialista, no es troba tant en l’exigència
de responsabilitats per una acció suposadament voluntària sinó en entendre que
els condicionaments (interns i externs) als quals una persona està sotmesa la condueixen a actuar d'una determinada manera, de la mateixa forma que condueixen a una altra a actuar d'una altra. La diferència entre qui accelera per atropellar qualcú i qui accelera i
atropella qualcú que no ha vist és precisament que la naturalesa del primer
conductor és, en principi, molt
més destructiva que la de l’altre. El
cas és, doncs, que hi ha individus amb una naturalesa més destructiva que
altres, i és potestat de la societat establir els mecanismes de coacció i reeducació
necessaris per a protegir-se’n. El que aquests mecanismes no castiguin, i no altra cosa, serà espai per a la llibertat, la manca d’obstacles.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada